AI in, leerkrachten out

Een landelijk netwerk van charterscholen in Austin heeft een innovatief onderwijsmodel geïntroduceerd genaamd "2 Hour Learning". Dit model, gericht op K-12-leerlingen (basisschool en middelbare school), maakt gebruik van AI-gestuurde lessen om de leertijd te halveren in vergelijking met traditionele klassen. De lessen zijn app-gebaseerd en ontworpen om studenten in een kortere tijd meer te leren.
Een opvallend doel van dit model is het vervangen van traditionele leerkrachten door AI-gestuurde instructie-tools. In plaats van academische leraren zoekt de school netwerkpersoneel zoals "High School Guides". Deze gidsen helpen bij het ontwerpen van creatieve en interactieve leerervaringen waarbij studenten leren gebruik te maken van geavanceerde AI-tools en innovatieve strategieën.
Hoewel dit model voordelen biedt, zoals gepersonaliseerd leren en het versnellen van de leerstof, roept het ook vragen op over de rol van menselijke leerkrachten in het onderwijs. De andere vorm van aanwezigheid en menselijke interactie kan de ontwikkeling van sociale vaardigheden, kritisch denken en emotionele intelligentie bij studenten beïnvloeden.
Met de opkomst van AI in het onderwijs wordt het steeds belangrijker om de impact ervan op leerresultaten en de algemene ervaring van studenten te evalueren. Het vinden van een balans tussen technologische innovatie en de onmisbare waarde van menselijke interactie blijft een uitdaging voor de toekomst van leren.
Lees meer hier.